Exemple d'informe dificultats d'aprenentatge en lectoescriptura
Les puntuacions i els resultats obtinguts en aquest exemple d'informe són inventats.
EXEMPLE
D’INFORME PSICOPEDAGÒGIC
Alumne:
Data de naixement:
Curs: Cicle mitjà
Centre:
Motiu
de l’informe:
-
Dificultats
d'aprenentatge relacionada amb lectoescriptura
Actuacions:
- Observació
a l’aula
- Protocol
d'observació per a detectar indicadors de la dislèxia en l'etapa
primària-cicle mitjà
- Avaluació
cognitiva : WISC-IV
- PROLEC
- Coordinació
tutora i mestra EE
Protocol d'observació per a detectar
indicadors de la dislèxia en l'etapa primària
Indicadors coincidents entre diferents
mestres de llengua d’alt risc (indicadors inventats)
- Té
antecedents familiars amb dificultats de lectura i escriptura.
- Es
dóna una diferència significativa entre el treball oral i l'escrit
- Té
dificultats per accedir al lèxic quan parla
- La
seva lectura és lenta si es compara amb
el grup classe
-
Presenta dificultats de comprensió lectora
- Quan
escriu fa moltes faltes d’ortografia
- Li
costa organitzar, estructurar i exposar les idees per escrit
- Té
poc domini de les taules de multiplicar
- Té
moltes dificultats en l'adquisició de llengües estrangeres
Altres Indicadors coincidents entre diferents mestres de llengua de dificultats associades que poden empitjorar la simptomatologia (indicadors inventats)
- Presenta
discrepància entre el rendiment cognitiu i l'acadèmic
-
Presenta un decalatge entre l’esforç i els resultats
- Li costa expressar oralment les idees de
manera ordenada
- Mostra
dificultats per sintetitzar el que vol explicar
- Comet
molts errors en la lectura: omissions, substitucions, fragmentacions
incorrectes, adicions..
- Inventa
paraules quan llegeix
- Té
dificultats específiques de lectura en paraules desconegudes
- Li
costa entonar quan llegeix. No respecta les pauses
- No
sap les normes d’ortografia o no les aplica
-
Sovint s’equivoca en el càlcul mental
- Comet
errors en càlcul escrit
- S’equivoca en els signes matemàtics
- Li
costa el canvi d’unitats de mesura
- Té
dificultats per aprendre les taules de multiplicar
-
Presenta baix rendiment en la resolució de problemes matemàtics escrits
- Li
costa ordenar la informació cronològicament
-Té
poca habilitat per buscar en el diccionari
- Li
costa fer resums
-
Necessita més temps per fer les tasques escolars
- Mostra
baixa capacitat d'atenció i concentració
- Li
costa seguir el ritme de treball
-
S’observa inseguretat davant les tasques escolars
WISC-IV (puntuacions inventades)
Subtest
|
Puntuacions
escalars
|
Puntuació composta
|
Percentil
|
Semblances
|
12
|
CV
101
|
52
|
Vocabulari
|
9
|
||
Comprensió
|
9
|
||
Informació
|
6
|
||
Figures
Inc
|
6
|
RP
87
|
19
|
Conceptes
|
9
|
||
Matrius
|
9
|
||
Dígits
|
11
|
MT
99
|
48
|
Lletres i números
|
9
|
||
Aritmètica
|
6
|
||
Claus
|
10
|
VP
88
|
21
|
BS (recerca
de símbols)
|
5
|
||
QI
|
90
|
25
|
Punts febles:
-
Informació
-
Figures
incompletes: Implica atenció i discriminació visual
-
Aritmètica
: Coneixement de les operacions aritmètiques bàsiques i capacitat per al càlcul
mental
-
BS
(recerca de símbols): atenció sostinguda
i capacitat de discriminació visual
Dificultats en:
-
RP
(raonament perceptiu): raonament fluid que es manifesta en tasques que
requereixen el maneig de conceptes abstractes,
regles, generalitzacions, relacions lògiques. També mesura el raonament
perceptiu i el processament espacial
-
VP:
Velocitat de processament de la informació visual de manera ràpida i eficaç.
També mesura la memòria visual a curt termini, atenció i coordinació
visomotora.
PROLEC-R
INDEXS
|
Principal
|
Precisió
|
Velocitat
|
Habilitat
lectora
|
NL (nom de lletres)
|
Dificultat
|
Normal
|
Molt lenta
|
Baixa
|
ID (igual-diferent)
|
Dificultat severa
|
Dificultat severa
|
Lenta
|
Molt baixa
|
LP (lectura de paraules)
|
Dificultat severa
|
Dificultat severa
|
Molt lent
|
Molt baixa
|
LS (lect. Pseudoparaules)
|
Dificultat severa
|
Dificultat severa
|
Molt lenta
|
Molt baixa
|
EG (estructures gramaticals)
|
Dificultat severa
|
|||
SP (signes de puntuació)
|
Dificultat
|
|||
CO (comprensió d'oracions)
|
Dificultat
|
|||
CT (comprensió de textos)
|
Dificultat
|
|||
CO (comprensió oral)
|
Normal
|
|||
-
Moltes
dificultats en lectura de paraules, pseudoparaules,
, diferenciació de paraules I/D) i estructures gramaticals
-
Dificultats
de nom de lletres, signes de puntuació, comprensió
d'oracions i de textos
-
Presenta
moltes dificultats en els índexs de precisió
en la lectura, excepte nom de les lletres
-
Presenta
molta lentitud en els índexs de
velocitat lectora. Habilitat lectora molt baixa
Indicadors
de discalcúlia:
Dificultats per :
-
aprendre
i recordar fets aritmètics
-
Executar
procediments de càlcul
-
Crear
estratègies per resoldre problemes matemàtics
-
Automatitzar
els procediments
-
Aprendre
la divisió: oblida el nombre que cal portar, mala ubicació dels dígits,...
Valoració
Els resultats de l'avaluació indiquen que la persona
presenta un quocient intel·lectual dins la mitjana- baixa, amb més
dificultats pel que fa al raonament perceptiu i la velocitat de processament de
la informació
Les dificultats en l'aprenentatge que presenta, així com, els indicadors de
risc observats a través del PRODISCAT, i els resultats del PROLEC són
compatibles amb un Trastorn específic de la lectura i l'escriptura. També
s’observen indicadors que fan pensar en una discalcúlia.
Orientacions
Partir de les orientacions que planteja el
PRODISCAT, contextualitzant-les al subjecte en qüestió. Tenir en compte:
- Àmbits d'intervenció: Personal, escolar, familiar, social
- Estratègies metodològiques.
- Ajustaments i adaptacions.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada