Per què la dislèxia?

La dislèxia és un trastorn de base neurològica que condiciona una dificultat "inesperada" per a l'aprenentatge de la lectura. Per què inesperada? Perquè l'alumne presenta una escolaritat i intel·ligència normals, i no té dèficits sensorials ni trastorns conductuals greus.
La dislèxia és el trastorn específic d'aprenentatge més freqüent i el que s'ha estudiat millor. Prevalença de 5-17% dels nens i les nenes escolaritzades als EEUU (Stanovich, 1986; Interagency Committee on Learning Disabilities. Learning Disabilities: a report to the USA Congress. 1987).
Cal tenir en compte que la dislèxia és un dèficit, no un retard del desenvolupament o maduratiu. D'aquesta manera, doncs, és un retard persistent, encara que les manifestacions, segons l'edat, siguin diferents. És una disfunció específica del llenguatge que afecta al processament fonològic.
Quines poden ser les causes? Les causes poden ser: lesió cerebral, malformació cerebral, visual, emocional/psicològica o retard maduratiu.
A nivell comportamental, els nens petits:

  • Retard important en l'adquisició de la lecto-escriptura.
  • Lectura amb errors: rotacions, inversions...
  • Escriptura: nombroses errades ortogràfiques (natural i arbitrària), dificultats per escriure una frase correcta...
I a nivell comportamental els adolescents:
  • Lectura alentida.
  • Errors ortografia arbitrària.
  • Redactat pobre.
Si em centro amb les dificultats que presenten els i les alumnes dislèxiques que estan a l'etapa de Primàra:
  • Dificultats en l'adquisició de la lectura:
    • Mecànica lectora amb errors.
    • Comprensió lectora preservada.
  • Escriptura:
    • Errades ortogràfiques: naturals i arbitràries.
    • Estructura del redactat.
    • Signes de puntuació.
  • Dificultats en evocació de paraules
  • Seqüències verbals no automatitzades
Pel què fa al diagnòstic de la dislèxia:
  • El diagnòstic és clínic.
  • No existeix cap prova ni test específic.
  • No hi ha cap prova complementària que s'hagi de fer.
  • La història clínica representa un gran valor diagnòstic
  • Valoració de les funcions cognitives.

Comentaris