Anàlisi dels diferents tests i proves

A nivell general, analitzant els diferents tests i proves realitzades extrec les següents reflexions:
  • No es pot prendre al peu de la lletra els resultats obtinguts en una prova o test.  Per tant la interpretació d'aquests ha de ser flexible.
  • Cal tenir en compte el context determinat on s'han realitzat les proves. 
  • És molt important la relació i connexió que s'estableix entre el subjecte i la persona que passa les proves i els tests. 
  • Pren molta importància l'observació per part de la persona que passa les proves. L'observació directe del nen alhora d'afrontar-se a les diferents proves (predisposició, frustració, tolerància, expectatives, motivació, etc.).
  • La necessitat de contraposar la informació obtinguda en una prova o test, amb altres proves o tests i sobretot tenir en compte l'observació directe en contextos reals d'aprenentatge (escola). Per mi això és d'especial importància. La feina del psicopedagog no és posar etiquetes sinó buscar els punts forts i els punts febles per ajudar-lo a trobar solucions o respostes a les seves dificultats.
  • Cal tenir en compte que les proves i els tests marquen tendència dels subjectes a tenir dificultats en un determinat àmbit.
  • Els nens i nenes són realitats complexes que difícilment es poden avaluar amb un sol test o prova.
  • La importància de les proves i els tests és que ens ajuden a observar els punts forts i els punts febles dels nens i nenes. Això ens dóna la possibilitat d'actuar i treballar davant les dificultats i potenciar els punts forts per millorar l'autoestima i l'actitud dels subjectes.
  • I com a reflexió final, penso que és important que el subjecte que ha passat les proves i tests tingui un retorn d'aquests. Que entengui les dificultats i els punts forts penso que és positiu per ell. 






Seguidament exposaré aspectes que he pogut observar de cada un dels tests i proves que he pogut passar, corregir i interpretar.


1- WISC-IV

Actualment, el WISC IV està sent reemplaçat pel WISC-V.
Primer de tot explicar que estic participant en el nou format de recollida d'informació que demana el WISC-V. Pel que he pogut parlar amb la Mireia, el WISC-V ofereix noves possibilitats que el WISC-IV no oferia i permet obtenir informació més detallada de cada nen i nena.
La meva relació amb el WISC-IV és sobretot de correcció i d'anàlisi de la informació extreta.
El WISC-IV penso que és un bona bateria de proves per l'exploració de les capacitats cognoscitives dels subjectes estudiats.
Ens ajuda a observar els punts forts i els punts febles dels subjectes i determinar-ne una bona orientació pedagògica, tant amb la reeducació com en unes adaptacions escolars correctes.
Com a punt feble de la bateria és el pes cultural que té alguna de les proves, sobretot la de vocabulari. També cal dir que la comprensió oral amb subjectes que no dominen la llengua pot determinar dificultats que no són reals.

2. EDAH

És una escala molt simple, inclús massa.
És important que aquest test no es passi només als tutors, si no a diferents mestres que tinguin el subjecte, sobretot el d'Educació Física. Si els resultats obtinguts són semblants entre els diferents mestres del subjecte les conclusions que es poden arribar tenen molt més de pes. Igualment, no només s'ha de passar a la mare o al pare sinó als dos.
Una bona manera de passar el qüestionari també podria ser fer-ne un de conjunt entre els diferents mestres que té l'alumne, amb la presència del psicopedagog.
Els resultats obtinguts poden anar vinculats a la relació afectiva del subjecte amb la matèria i el mestre.
La interpretació d'aquest test és complexa. Necessita d'altres tests o proves complementàries. Si no, depenem molt de sensacions que són les que ens fan posar etiquetes als nens i nenes.

3- PRODISCAT
Igual que l'EDAH penso que és necessari que el qüestionari es passi a diferents mestres relacionats amb la llengua (tutor, català, castellà i anglès).
És una bona eina que ens indica dificultats que podrien significar en dificultats en l'adquisició del llenguatge i la lectura.
Són interessants i bones les orientacions i indicacions de treball que proposa el PRODISCAT.

4- D2
El qüestionari D2 s'ha de passar en situacions gairebé d'aïllament. És important que el subjecte no estigui exposat a sorolls o altres factors que el puguin despistar. També és important que el subjecte estigui tranquil i relaxat i per això el paper de la persona que passa el test és molt important.
És un bon test indicatiu.
El gràfic final permet observar i detectar dificultats en els diferents àmbits d'atenció (impulsivitat, velocitat, errors, precisió).
El qüestionari D2 ha de poder-se complementar amb un treball d'observació a l'aula.

5- CARAS

És un qüestionari semblant al qüestionari D2. No aprofundeix tant com el D2.

6- TALEC

És una prova molt antiga, fins i tot sembla que massa i tot. És difícil d'avaluar. D'altra banda la part de lectura està molt ben estructurada i és convenient poder-la fer servir.

7- PROLEC

És una prova més moderna que el TALEC i penso que és de molta utilitat. Fa una diferenciació entre els índex principals i els índex secundaris. La combinació de proves (escrites - visuals) fa que l'alumne li agradi passar les proves i que no perdi el seu grau de concentració i motivació.
També és important que el PROLEC dóna informació quantitativa i qualitativa.
Permet veure fàcilment els punts forts i els punts febles dels alumnes per poder després fer una bona orientació, per reforçar els punts forts i treballar els punts febles i les dificultats.

Comentaris