Autoavaluació FASE 1
La fase 1 la vaig desenvolupar tal i com preveia en l’estructura
del projecte. D’aquesta manera, els primers dies van servir per determinar el
tipus de pràcticum que volia realitzar. Respecte al projecte descrit en el
pràcticum 1 van variar alguns punts, determinat pel canvi de disposició horària
respecte al pràcticum 1 (queda recollit en la primera entrada del diari de
pràctiques).
D’altra banda, aquesta primera fase em va servir per
conèixer i familiaritzar-me amb els diferents tests i proves utilitzats per
obtenir informació dels subjectes avaluats. Vaig veure com es passen els tests i proves i en vaig
passar alguna personalment. A nivell personal vaig adonar-me de la importància
que tenia la connexió entre la persona que passava els tests o proves i el
subjecte que les feia.
La part que va quedar més feble va ser la part de l’observació
dels instruments utilitzats per recollir informació durant la primera visita,
ja fos amb subjectes, família o escola. No vaig tenir l’oportunitat de poder
participar en cap d’aquestes reunions. Malgrat això, he treballat la graella de
recollida d’informació del centre, analitzant-la i proposant-ne certes millores
que penso que pot ajudar als professionals del Ssaps en aquestes primeres
visites.
Penso que la informació prèvia a la valoració del subjecte que
pugui obtenir el psicopedagog és fonamental. Per una banda és necessari una
recollida d’informació per part del tutor o tutora i de les diferents mestres
que estan amb el subjecte. També és important l’observació directe en un
context real d’aprenentatge (dins el grup-classe) i finalment una entrevista
amb la família atendre a les seves necessitats, preocupacions i obtenir més
informació del subjecte. Aquesta recollida d’informació prèvia ha de guiar la
resposta psicopedagògica que es desenvoluparà amb el subjecte.
Davant una demanda relacionada amb l’atenció i l’hiperactivitat:
1.
Recollida d’informació a l’escola
SÍMPTOMES D’INATENCIÓ
|
Mai
|
Alguna vegada
|
Sovint
|
No para atenció en els detalls i s’equivoca per descuit en les
tasques escolars, en la seva feina i en altres activitats.
|
|
|
|
Té dificultat per concentrar-se en les tasques o en activitats
lúdiques.
|
|
|
|
Sembla que no escolta quan se li parla directament.
|
|
|
|
No segueix instruccions i no acaba les tasques escolars, encàrrecs o
altres obligacions (sense que sigui per negativisme o incapacitat per
comprendre el que se li demana).
|
|
|
|
Té dificultat per organitzar-se en tasques i activitats.
|
|
|
|
Evita, li desagrada o rebutja dedicar-se a tasques que necessitin
d’un esforç mental sostingut.
|
|
|
|
Perd els objectes necessaris per fer les tasques o activitats
(joguines, llibres...).
|
|
|
|
Es distreu fàcilment amb estímuls irrellevants.
|
|
|
|
Es mostra deixat en les activitats diàries.
|
|
|
|
SÍMPTOMES D’HIPERACTIVITAT I IMPULSIVITAT
|
Mai
|
Alguna vegada
|
Sovint
|
Mou mans i peus en excés o es remou en el seient. S’aixeca de la
cadira a la classe o en altres situacions en què s’espera que estigui assegut.
|
|
|
|
Corre i salta excessivament en situacions en què és inapropiat fer-ho
(en adolescents pot limitar-se a sentiments subjectius d’inquietud).
|
|
|
|
Té dificultats per jugar o dedicar-se tranquil·lament a activitats
d’oci.
|
|
|
|
Està en moviment constant o actuant com si tingués un motor.
|
|
|
|
Parla en excés.
|
|
|
|
Es precipita a respondre abans que s’hagin acabat les preguntes.
|
|
|
|
Té dificultats per esperar el seu torn.
|
|
|
|
Interromp o ‘fica el nas’ en les activitats dels altres (en les
converses, jocs...).
|
|
|
|
*Qüestionari
extret la guia per a mestres i professors de la Generalitat de Catalunya “El
TDAH: detecció i actuació en l’àmbit educatiu
- Es considera que l’alumne manifesta símptomes d’inatenció significatius si es marquen 6 ítems o més amb el valor “sovint”.
- Es considera que l’alumne manifesta símptomes d’hiperactivitat i impulsivitat quan hi ha 6 ítems o més amb el valor “sovint”.
- Els símptomes han d’haver estat presents, com a mínim, durant sis mesos, tant en l’entorn familiar com en l’entorn escolar.
La presència d’aquests símptomes ha de crear dificultats en
l’adaptació personal, familiar, escolar i social.
Aquest qüestionari l’haurien de passar diferents mestres que
tenen el subjecte, no només el tutor o tutora. El vincle emocional entre l’alumne
i el mestre juga un paper important, per tant perquè els resultats del
qüestionari tinguin més força l’haurien de passar els diferents mestres que
tenen l’alumne, sobretot el d’Educació Física.
Pel què fa a les tasques que ha de fer el psicopedagog en aquesta fase prèvia per l'obtenció d'informació:
- Observació directe del subjecte a dins l’aula
Aquesta observació pot fer-se de
moltes maneres diferents, tot i que penso que la més adequada és que el paper
del psicopedagog no sigui d’observació assegut a una cadira, sinó una acció
activa, sense que el subjecte en qüestió se senti observat. El fet que hi hagi
una persona que normalment no està a l’aula pot generar actituds amb els
alumnes que no ajudin a fer una observació. És per això que és important que el
psicopedagog s’involucri a l’aula, passi per totes les taules i vagi observant
de manera indirecta al subjecte. Observant les dinàmiques de classe per després
poder fer una orientació contextualitzada amb el mestre.
- Entrevista amb el mestre
Penso que és important fer aquesta
entrevista una vegada el psicopedagog ja té el qüestionari fet pels diferents
mestres i ha fet l’observació a l’aula. D’aquesta manera el psicopedagog ja s’ha
fet una idea del subjecte i del context escolar per on es mou aquest subjecte.
Aquesta entrevista es podria basar
en:
-
Què és el que els preocupa? En aquest cas,
intentar resoldre dubtes i intentar donar una primera hipòtesis de les
possibles dificultats del subjecte.
-
Orientacions a l’aula. Centrar-se en dues o tres
orientacions que el mestre es vegi en cor de fer.
a.
Passar el mateix qüestionari que han passat els
mestres. Important que el passi tant la mare com el pare. Analitzar les
respostes amb la informació extreta de l’escola.
b.
Què és el que els preocupa? En aquest cas, intentar
resoldre dubtes i intentar donar una primera hipòtesis de les possibles
dificultats del seu fill o filla.
c.
Orientacions a l’aula. Centrar-se en dues o tres
orientacions que la família es vegi en cor de fer.
Davant una demanda relacionada amb dificultats de lectoescriptura i possible dislèxia:
- Recollida d’informació a l’escola.
Passar el Prodiscat a diferents mestres de llengua
(català, castellà i anglès). Es pot passar de manera conjunta. De les respostes
obtingudes fer un buidatge dels ítems on coincideixen els tres mestres. I
fer-ne una valoració inicial.
- Resoldre dubtes i necessitats dels mestres.
- Explicar les orientacions que mostra el mateix PRODISCAT, a nivell personal, escolar i familiar.
- A nivell escolar, triar tres orientacions que es vegin en cor de fer, i començar a treballar-hi.
- Observació directa a l'aula. Per veure les metodologies utilitzades pel mestre i per fer-nos una primera impressió de les dificultats de l'alumne.
- Entrevista amb família.
Ha de servir per resoldre dubtes i necessitats de les
famílies. Per fer una primera hipòtesis de les necessitats o dificultats d’aprenentatge
del seu fill o filla. També ha de servir per donar una sèrie d’orientacions que
apareixen en el PRODISCAT, a nivell personal i familiar.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada