Conclusions / Síntesi

Gairebé un any després de cursar el pràcticum 1, el 27 de febrer tornava al centre Ssaps de Sant Sadurní. Canviava el meu horari i em veia obligat a modificar l'estructura del projecte que havia plantejat al final del pràcticum 1. D'acord amb la Mireia, la tutora de pràctiques, vaig plantejar un projecte al voltant de les dificultats d'aprenentatge associades a la dislèxia i el TDAH, com avaluar-les i diagnosticar-les. D'aquesta manera, doncs, no em centrava tant amb dos o tres subjectes i la seva evolució, sinó en línies generals, en conèixer instruments d'avaluació, passar-los, extreure els resultats i les posteriors conclusions, analitzar aquests instruments (punts forts i punts punts febles de cadascun), i finalment treballar l'informe psicopedagògic, aportant un anàlisi i una proposta per alumnes amb dificultats de lectoescriptura i d'atenció.

El desenvolupament del projecte ha seguit les fases que havia plantejat, amb algunes modificacions temporals. 

Per una banda, la primera fase es va cenyir a la temporalitat marcada.
La primera fase, bàsicament va consistir en la descoberta dels materials d'avaluació i la familiarització dels instruments d'avaluació. Si bé és cert, que no vaig poder gaudir de participar en cap reunió prèvia de la part que demanava l'avaluació (escola, família), sí que és cert que parlant amb la meva tutora, vaig fer una proposta de les coses que s'havien de tenir en compte quan es tractava de dificultats d'aprenentatge associats a una possible dislèxia o per dèficit d'atenció. 
Dels aspectes importants que vaig poder copsar en aquesta fase és la importància de l'observació directe per part del psicopedagog en un context real (dins l'aula). Un altre aspecte important és que la passada del Prodiscat ha de fer-se no només amb el tutor o tutora del subjecte, sinó amb tots els mestres que treballen la llengua amb el subjecte. I per altra banda, també és important que l'EDAH el passin els diferents mestres que tingui el subjecte, així com la mare i el pare. M'he adonat que això no sempre és possible, sobretot per la manca de temps. Però per mi, és molt important, ja que la relació afectiva que estableix el subjecte amb cada professor pot fer que els resultats puguin sortir alterats. Implicant a més mestres, aquesta alteració queda reduïda, i la valoració inicial tingui més pes. D'aquesta manera es poden evitar preocupacions per part dels mestres i per part de la família.

La segona i la tercera fase no han seguit la temporalitat marcada i s'han treballat de manera conjunta, sobretot a partir de mitjans d'abril. El coneixement adquirit a través de la fase 1 i la passada de proves i tests m'ha permès veure quins són els punts forts i els punts febles dels diferents instruments d'avaluació. En una entrada al blog mostro les meves reflexions. Com a punt fort d'aquesta fase, és que els resultats obtinguts en els tests i proves no són vàlids si no es combinen diferents instruments, amb una observació directe del subjecte en diferents contexts. A més els resultats no poden determinar mai un trastorn ja sigui d'atenció o d'adquisició de la lectura o l'escriptura, sinó que mostren una tendència a.., ens fan pensar en una possible... Per mi això és bàsic. La nostra feina no ha de ser, penso, diagnosticar per posar etiquetes, sinó ajudar a entendre d'on vénen aquestes dificultats i poder fer-ne una bona orientació persona, escolar, familiar i social perquè aquestes dificultats es puguin reduir.

La tercera fase, com ja he dit va començar abans. L'objectiu era familiaritzar-me amb el model d'informe psicopedagògic ajudant a fer-ne un o més d'un, per analitzar després els punts forts i els punts febles d'aquest i poder-ne fer una proposta de millora. Aquest aspecte l'he treballat molt i penso que la proposta de millora és una bona proposta perquè aquest informe sigui més concret i que serveixi de veritat a les famílies i al mestre. 
Un dels aspectes que encara no he treballat, és com es presenta aquest informe a famílies i centres. Em queden tres setmanes de pràctiques i durant aquestes tres setmanes em centraré amb aquest aspecte.

A nivell d'objectius plantejats en el projecte, penso que els he assolit majoritàriament. Com ja he dit anteriorment, no vaig poder assistir en les reunions prèvies a l'avaluació amb família i centres, però d'altra banda he fet una proposta dels temes més importants a tenir en compte durant aquesta primera reunió.

Ja gairebé acabat el projecte de pràctiques, penso que el disseny del projecte m'ha fet arribar allà on volia arribar. En el disseny del projecte vaig escriure "Treballo de mestre i m’interessa abordar, conèixer i aprendre més en relació als nens i nenes amb dislèxia, TDA i TDA-H, i millorar la meva tasca com a mestre. D’altra banda, també m’interessa conèixer diferents instruments d’avaluació psicopedagògica, com passar-los, utilitzar-los i les conclusions que se’n poden derivar." Crec que aquest objectiu general l'he aconseguit.

Durant tot el període de pràctiques he estat a disposició del centre. Hi ha hagut algun dia on he hagut de treballar altres instruments que no tenien res a veure amb els instruments treballats per avaluar la dislèxia o el TDAH. Instruments per avaluar la personalitat i la família, per posar un exemple.

Pel què fa al blog, com ja haureu vist, no he pogut publicar periòdicament. Malgrat això, quan he pogut disposar d'hores de treball he pogut actualitzar-lo i escriure les reflexions del meu treball de dia a dia al centre Ssaps. 

Finalment, agrair a la Mireia i a tot el centre Ssaps per la confiança dipositada i per ajudar-me a créixer una mica més.


Comentaris