Exemple d'informe dificultats d'aprenentatge en lectoescriptura

Les puntuacions i els resultats obtinguts en aquest exemple d'informe són inventats.

EXEMPLE D’INFORME PSICOPEDAGÒGIC 


Alumne:
Data de naixement:
Curs: Cicle mitjà
Centre:

Motiu de l’informe:
-       Dificultats d'aprenentatge relacionada amb lectoescriptura

Actuacions:
  1. Observació a l’aula
  2. Protocol d'observació per a detectar indicadors de la dislèxia en l'etapa primària-cicle mitjà 
  3. Avaluació cognitiva : WISC-IV
  4. PROLEC
  5. Coordinació tutora i mestra EE

Protocol d'observació per a detectar indicadors de la dislèxia en l'etapa primària

Indicadors coincidents entre diferents mestres de llengua d’alt risc (indicadors inventats)
- Té antecedents familiars amb dificultats de lectura i escriptura.
- Es dóna una diferència significativa entre el treball oral i l'escrit
- Té dificultats per accedir al lèxic quan parla
- La seva lectura  és lenta si es compara amb el grup classe
- Presenta dificultats de comprensió lectora
- Quan escriu fa moltes faltes d’ortografia
- Li costa organitzar, estructurar i exposar les idees per escrit
- Té poc domini de les taules de multiplicar
- Té moltes dificultats en l'adquisició de llengües estrangeres

Altres Indicadors coincidents entre diferents mestres de llengua de dificultats associades  que poden empitjorar la simptomatologia (indicadors inventats)
- Presenta discrepància entre el rendiment cognitiu i l'acadèmic
- Presenta un decalatge entre l’esforç i els resultats
- Li  costa expressar oralment  les idees de manera ordenada
- Mostra dificultats per sintetitzar el que vol explicar
- Comet molts errors en la lectura: omissions, substitucions, fragmentacions incorrectes, adicions..
- Inventa paraules quan llegeix
- Té dificultats específiques de lectura en paraules desconegudes
- Li costa entonar quan llegeix. No respecta les pauses
- No sap les normes d’ortografia o no les aplica
- Sovint s’equivoca en el càlcul mental
- Comet errors  en càlcul escrit
- S’equivoca  en els signes matemàtics
- Li costa el canvi d’unitats de mesura
- Té dificultats per aprendre les taules de multiplicar
- Presenta baix rendiment en la resolució de problemes matemàtics escrits
- Li costa ordenar la informació cronològicament
-Té poca habilitat per buscar en el diccionari
- Li costa fer resums
- Necessita més temps per fer les tasques escolars
- Mostra baixa capacitat d'atenció i concentració
- Li costa seguir el ritme de treball
- S’observa inseguretat davant les tasques escolars



WISC-IV (puntuacions inventades)
Subtest
Puntuacions escalars
Puntuació composta
Percentil
Semblances
12
CV
101
52
Vocabulari
9
Comprensió
9
Informació
6
Figures Inc
6
RP
87
19
Conceptes
9
Matrius
9
Dígits
11
MT
99
48
Lletres i números
9
Aritmètica
6
Claus
10
VP
88
21
BS (recerca de símbols)
5
QI

90
25

Punts febles: 
-       Informació
-       Figures incompletes: Implica atenció i discriminació visual
-       Aritmètica : Coneixement de les operacions aritmètiques bàsiques i capacitat per al càlcul mental
-       BS (recerca  de símbols): atenció sostinguda i capacitat de discriminació visual

Dificultats en:
-       RP (raonament perceptiu): raonament fluid que es manifesta en tasques que requereixen el maneig de conceptes  abstractes, regles, generalitzacions, relacions lògiques. També mesura el raonament perceptiu i el processament espacial 
-       VP: Velocitat de processament de la informació visual de manera ràpida i eficaç. També mesura la memòria visual a curt termini, atenció i coordinació visomotora.


PROLEC-R
INDEXS
Principal
Precisió
Velocitat
Habilitat lectora
NL (nom de lletres)
Dificultat
Normal
Molt lenta
Baixa
ID (igual-diferent)
Dificultat severa
Dificultat severa
Lenta
Molt baixa
LP (lectura de paraules)
Dificultat severa
Dificultat severa
Molt lent
Molt baixa
LS (lect. Pseudoparaules)
Dificultat severa
Dificultat severa
Molt lenta
Molt baixa
EG (estructures gramaticals)
Dificultat severa



SP (signes de puntuació)
Dificultat



CO (comprensió d'oracions)
Dificultat



CT (comprensió de textos)
Dificultat



CO (comprensió oral)
Normal









-       Moltes dificultats  en lectura de paraules, pseudoparaules, , diferenciació de paraules I/D) i estructures gramaticals
-       Dificultats de nom de  lletres, signes de puntuació, comprensió d'oracions i de textos
-       Presenta moltes dificultats en els índexs de  precisió en la lectura, excepte nom de les lletres
-       Presenta molta lentitud en  els índexs de velocitat lectora. Habilitat lectora  molt baixa
Indicadors de discalcúlia:
Dificultats per :
-       aprendre i recordar fets aritmètics
-       Executar procediments de càlcul
-       Crear estratègies per resoldre problemes matemàtics
-       Automatitzar els procediments
-       Aprendre la divisió: oblida el nombre que cal portar, mala ubicació dels dígits,...


Valoració
Els resultats de l'avaluació indiquen que la persona presenta un  quocient  intel·lectual dins la mitjana- baixa, amb més dificultats pel que fa al raonament perceptiu i la velocitat de processament de la informació
Les dificultats en l'aprenentatge  que presenta, així com, els indicadors de risc observats a través del PRODISCAT, i els resultats del PROLEC són compatibles amb un Trastorn específic de la lectura i l'escriptura. També s’observen indicadors que fan pensar en una discalcúlia.

Orientacions

Partir de les orientacions que planteja el PRODISCAT, contextualitzant-les al subjecte en qüestió. Tenir en compte:
  • Àmbits d'intervenció: Personal, escolar, familiar, social
  • Estratègies metodològiques.
  • Ajustaments i adaptacions. 


Comentaris