Exemple d'informe dificultats per inatenció i hiperactivitat


Les puntuacions i els resultats obtinguts en aquest exemple d'informe són inventats.

EXEMPLE D'INFORME PSICOPEDAGÒGIC 


Alumne:
Data de naixement:
Curs: Cicle Mitjà
Centre:

Motiu de l’informe:
-       Dificultats d'aprenentatge associats a la inatenció i hiperactivitat

Actuacions:
  1. Observació a l’aula
  2. Protocol d'observació per a detectar indicadors de la dislèxia en l'etapa primària-cicle superior 
  3. Avaluació cognitiva : WISC-IV
  4. D2
  5. PROLEC
  6. Coordinació tutora i mestra EE

Protocol d'observació per a detectar indicadors de la dislèxia en l'etapa primària-cicle mitjà. Aquest protocol s’ha passat a diferents mestres que tenen al subjecte a la classe, a la mare i el pare. 

Indicadors d’alt risc (inventats): 6 de 10

- Es dóna una diferència significativa entre el treball oral i l'escrit
- S’observa discrepància entre la comprensió lectora i la comprensió oral
- Presenta dificultats de comprensió lectora
- Li costa organitzar, estructurar i exposar les idees per escrit
- Té poc domini de les taules de multiplicar
- Té moltes dificultats en l'adquisició de llengües estrangeres
- Té poc domini de les taules de multiplicar

Altres Indicadors  de dificultats associades  que poden empitjorar la simptomatologia (inventats)
- Presenta discrepància entre el rendiment cognitiu i l'acadèmic
- Presenta un decalatge entre l’esforç i els resultats
- Mostra rendiment acadèmic fluctuant
- No té interès per la lectura
- No sap les normes d’ortografia o no les aplica
- Presenta dificultats de grafisme
- Sovint s’equivoca en el càlcul mental
- Comet errors  en càlcul escrit
- S’equivoca  en els signes matemàtics
- Li costa el canvi d’unitats de mesura
- Presenta baix rendiment en la resolució de problemes matemàtics escrits
- Li costa ordenar la informació cronològicament
-Té poca habilitat per buscar en el diccionari
- Li costa fer resums
- Té dificultats per portar l’agenda al dia
- Necessita més temps per fer les tasques escolars
- Presenta poca autonomia  en el treball escolar
- Mostra baixa capacitat d'atenció i concentració
- Li costa seguir el ritme de treball
- S’observa inseguretat davant les tasques escolars
- Sovint baixa motivació  en exercicis on cal llegir i escriure
- No és eficient en l’organització i planificació de la feina
- Li costa ordenar les seves coses

WISC-IV


Subtest
Puntuacions escalars
Puntuació composta
Percentil
Semblances
10
CV
95

38
Vocabulari
9
Comprensió
8
(Informació)
9
Figures Inc ()
10
RP
97
43
Conceptes
11
Matrius
8
Dígits
6
MT
82
11
Lletres i números
8
Aritmètica
6
Claus
10
VP
102
55
BS
10
QI

91
28

Punts febles:
-       Dígits: Capacitat d’atenció, memòria auditiva immediata i capacitat de seqüenciació
-       Aritmètica: Coneixement de les operacions aritmètiques bàsiques i la capacitat de càlcul mental
-        MT (Memòria de treball): Capacitat per retenir temporalment en la memòria certa informació, treballar-hi i generar resultats. Implica l’atenció sostinguda , concentració, control mental i raonament. Es un component essencial d’altres processos cognitius i està molt relacionada amb l’aprenentatge escolar

PROLEC-R
INDEXS
Principal
Precisió
Velocitat
Habilitat lectora
NL (nom de lletres)
Normal
Normal
Normal
Baixa
ID (igual-diferent)
Normal
?
Normal
Mitjana
LP (lectura de paraules)
Dificultat
Dificultat severa
Lenta
Molt baixa
LS (lect. Pseudoparaules)
Dificultat
Dificultat
Lenta
Molt baixa
EG (estructures gramaticals)
Normal



SP (signes de puntuació)
Dificultat severa
Dificultat severa
Molt lenta
Molt baixa
CO (comprensió d'oracions)
Dificultat severa



CT (comprensió de textos)
Normal



CO (comprensió oral)
Normal









-       Moltes dificultats  en signes de puntuació i comprensió d’oracions
-       Dificultats de lectura de paraules i pseudoparaules
-       Presenta molta lentitud en la velocitat lectora pel que fa als signes de puntuació
-       L'habilitat lectora és baixa. Lectura poc fluïda

D-2 
(valora la capacitat de concentració en una tasca determinada)
- Control atencional  per sota la mitjana. En el límit de la normalitat. PC 20
- Concentració per sota la mitjana. PC 25
- Velocitat de processament i quantitat de treball realitzat per sota  la mitjana PC 2

Observacions i comentaris: Estil de treball impulsiu Dificultats en la concentració i el control atencional


Valoració
Dificultats en la concentració i el control atencional Els resultats de l'avaluació indiquen que en presenta un  quocient  intel·lectual  mitjà baix.
Destaca la diferència significativa entre la MT (molt baixa) i la VP
En      presenta una  habilitat lectora baixa. Les dificultats en la lectura i la tendència a la precipitació afecten la comprensió lectora. També es mostra poc hàbil a l’hora d’automatitzar i d’executar procediments de càlcul, així com per crear estratègies per resoldre problemes matemàtics.  Totes aquestes dificultats es veuen agreujades pel dèficit d’atenció i concentració. La motivació o la desmotivació apareix com  un factor de molta influència en el procés d’aprenentatge.

Orientacions

Partir de les orientacions que planteja el material per a l’atenció a la diversitat El TDAH: detecció i actuació en l’àmbit educatiu del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, contextualitzant-les al subjecte en qüestió. Tenir en compte:
  • Àmbits d'intervenció: Personal, escolar, familiar, social 
  • Estratègies metodològiques.

Comentaris