Informe Ssaps
NOM:
DATA DE NAIXEMENT:
DATA DE L’INFORME:
AVALUADORA:
OBJECTIU DE L’INFORME:
Fer
una valoració de les habilitats i dificultats que presenta ......i establir un
diagnòstic i un tractament, si s’escau.
PROVES I PROCEDIMENTS ADMINISTRATS:
WISC –IV: Aquesta prova
constitueix un escala d’avaluació de la capacitat intel·lectual que cobreix el
rang de les edats de 6 anys fins als 16 anys.
Inclou l’exploració de 4 àrees bàsiques:
Comprensió
verbal: Representa la capacitat de raonar amb
informació prèviament apresa. Fa referència
a la comprensió verbal però també es relaciona amb la comprensió
auditiva, la memòria, la capacitat de distingir
entre característiques essencials i secundàries, l’expressió verbal, la
capacitat d’aprenentatge, el nivell de desenvolupament del llenguatge, la
maduresa, els judicis socials i el sentit comú entre d’altres. Aquest índex
depèn de l’exposició de l’individu a experiències formals, informals i també
als mitjans de comunicació ja que també és una mesura del coneixement cultural
i de la capacitat per recordar la informació del seu entorn.
Raonament
perceptiu:
Representa la capacitat d’utilitzar conceptes abstractes, normes,
generalitzacions i relacions lògiques. També és una mesura del processament
espacial de la informació i de la integració visual i motora d’aquesta. Implica conceptes com la capacitat
d’analitzar i sintetitzar estímuls visuals abstractes, l’organització i
percepció visuals, la formació de conceptes no verbals, el processament
simultani, concentració, reconeixement visual de les característiques
essencials d’un objecte, entre d’altres.
Memòria
de treball:
És una mesura de la memòria a curt termini i representa la capacitat de
l’individu per retenir temporalment a la memòria certa informació, treballar i
operar amb ella i generar un resultat. La memòria de treball implica atenció,
concentració, control mental i raonament. S’han tingut en compte aspectes com
la imaginació, el raonament numèric i la velocitat de processament.
Velocitat
de processament: És una mesura de la capacitat de l’individu per realitzar
tasques simples. Inclou la velocitat de processament de la informació, la
percepció visual, la capacitat d’aprenentatge, l’atenció, la motivació i la
discriminació visual entre d’altres.
Els resultats de cada subtest es puntuen
d’una forma individual i s’expressen en Puntuacions
Escalars, corresponent les puntuacions
entre 8 i 11 a un nivell mig.
INVENTARI DE SÍMPTOMES
DEL TRASTORN PER DÈFICIT D’ATENCIÓ AMB HIPERACTIVITAT BASANT EN EL DSM-IV: Es
tracta d’un inventari realitzat a partir dels símptomes que conformen el
trastorn a partir de la classificació DSM-IV. El contesten els pares.
TEST DE HARRIS
(Observació de la lateralitat): es un test que avalua la predilecció dels
infants per usar amb més freqüència el costat dret o esquerre del seu cos. La
prova es porta a terme en nens d’entre 7 i 9 anys.
PRODISCAT: Protocol de detecció i actuació en la
dislèxia en l’àmbit educatiu. Està publicat per Departament d’Ensenyament de la
Generalitat de Catalunya. Elaborat pel Col·legi de Logopedes de Catalunya.
PROLEC-R: El PROLEC és
una bateria que permet explorar cadascun del processos que intervenen en la
lectura. Es centra en els processos que intervenen en la comprensió del
material escrit: identificació de lletres, reconeixement de paraules, processos
sintàctics i processos semàntics.
TALEC: El Talec és una
prova dirigida a nens i nenes que es troben en l’edat d’adquisició del procés
lector i escriptor, i per tant, pretén avaluar el domini de la lectoescriptura
i extreure’n un diagnòstic sobre el seu nivell. Consta de dues parts, per una
banda avalua la lectura i l’altra l’escriptura en un moment en concret del
procés d’adquisició d’aquestes.
D2: És un test que
avalua l’atenció selectiva. Mesura la velocitat de processament, el seguiment
d’unes instruccions i l’execució en la discriminació d’estímuls visuals
similars.
CARAS: Es tracta d’un
test de percepció de diferències que avalua l’atenció. Consisteix en percebre
ràpidament unes diferències en unes seqüències ordenades.
EDAH: Es tracta d’una
prova que permet fer una primera avaluació del trastorn per dèficit d’atenció i
hiperactivitat (TDAH) a infant de 6 a 12 anys.
RESULTATS DE LES PROVES:
WISC-IV
La interpretació dels resultats continguda en el
present informe està basada en el mètode proposat per Flanagan i Kaufman en el
llibre Claus per a l'avaluació amb el WISC - IV ( TEA Edicions, 2006 ) . Aquest
mètode utilitza un sistema d'assignació de categories descriptives en funció de
la puntuació obtinguda , tal com es resumeix en la taula següent:
PUNTUACIÓ CI
|
CATEGORIA
|
Límits
|
131 i més
|
Superior
|
16% de la
població
|
116 a 130
|
Alt
|
|
85 a 115
|
Mig
|
68% de la
població
|
70 a 84
|
Baix
|
16% de la
població
|
69 i menys
|
Inferior
|
Puntuacions
obtingues per.....
CI TOTAL
|
CV
|
RP
|
MT
|
VP
|
111
|
126
|
95
|
93
|
115
|
Mig-No
avaluable
|
Alt
|
Mig
|
Mig
|
Mig
|
CIT (No-avaluable):
El Quocient intel·lectual Total no es pot avaluar, doncs presenta massa
variabilitat entre els resultats dels quatre índexs que el composen (més de 20
punts en alguns d’ells). No obstant, de manera orientativa i interpretant-la
amb la màxima precaució, es pot dir que la seva puntuació
seria de 111 i per tant, es trobaria dins del rang qualificat com a mig en
comparació amb el grup de nois i noies de la seva mateixa edat.
CV-COMPRENSIÓ
VERBAL
(126): Aquest índex depèn de l’exposició de....a experiències formals,
informals i als mitjans de comunicació. També és una mesura de la capacitat per
a recordar la informació del seu entorn.
Se situa en un rang alt respecte als nens i nenes de la franja de la
seva edat.
Subtests:
Semblances: Comprensió de
relacions entre conceptes, pensament abstracte i associatiu. Puntuació escalar: 11
Vocabulari: Formació de
conceptes, expressió verbal i nivell de desenvolupament del llenguatge. Puntuació escalar: 18
Comprensió: Raonament
verbal, judici pràctic i social i
desenvolupament de l’experiència.
Puntuació escalar: 15
RP-RAONAMENT
PERCEPTIU
(95): Representa la capacitat per a usar conceptes abstractes, normes,
generalitzacions i relacions lògiques. Se situa en un rang mig.
Subtests:
Cubs:
Raonament espacial, organització,
percepció visual i coordinació visomotora.
Puntuació escalar: 11
Conceptes: Aptitud de
raonament abstracte i formació de categories.
Puntuació escalar: 11
Matrius: Processament
de la informació visual i raonament analògic i serial.
Puntuació escalar: 6
MT-MEMÒRIA
DE TREBALL
(93): És una mesura de la memòria a curt termini i representa la capacitat de ....
per a retenir temporalment certa informació, treballar i operar amb ella i
generar un resultat. Se situa en un punt mig respecte dels nens i nenes de la
seva franja d’edat.
Subtests:
Dígits: Memòria
auditiva a curt termini, capacitat de seguir una seqüència, atenció i
concentració.
Puntuació escalar: 10
Lletres i
números:
Formació de seqüències, ús de la informació mentalment, atenció, memòria
auditiva a curt termini i imaginació visual i espacial.
Puntuació escalar: 8
VP-VELOCITAT
DE PROCESSAMENT (115): És una mesura de la capacitat per a realitzar tasques
simples. Inclou la velocitat de processament de la informació, la percepció
visual, la capacitat d’aprenentatge, l’atenció, la motivació i la discriminació
visual entre d’altres. La puntuació
obtinguda ..... en aquesta capacitat se
situa en un rang mig respecte al del seu grup de referència.
Subtests:
Claus: Memòria a
curt termini, capacitat d’aprenentatge, coordinació visual i manual,
flexibilitat cognitiva, atenció i motivació.
Puntuació escalar: 12
Cerca de
símbols:
Capacitat de processament, discriminació visual, coordinació visomotora,
concentració i memòria visual.
Puntuació escalar: 13
TALEC
Taula de resultats:
Prova
|
Puntuació directa
|
Percentil
|
Lectura de lletres (Nivell IV)
|
P.D errors: 5
P.D. temps: 0’38”
|
P.C. errors: 10
P.C. temps: 85
|
Lectura de síl·labes (Nivell IV)
|
P.D errors: 1
P.D. temps: 0’14”
|
P.C. errors: 80
P.C. temps: 96
|
Lectura de paraules(Nivell IV)
|
P.D errors: 9
P.D. temps: 0’48”
|
P.C. errors: 20
P.C. temps: 95
|
Lectura de text (Nivell IV)
|
P.D errors: 17
P.D. temps: 1’18”
|
P.C. errors: 5
P.C. temps: 45
|
Comprensió lectora
(Nivell III)
|
P.D encerts: 6’5
P.D. temps: 1’04”
|
P.C. encerts: 90
P.C. temps: 25
|
Comprensió lectora
(Nivell IV)
|
P.D encerts: 1
P.D. temps: 3’14”
|
P.C. encerts: 10
P.C. temps: <1
|
Còpia (Nivell IV)
|
P.D errors: 2
P.D. temps: 4’07”
|
P.C. errors: 30
P.C. temps: 65
|
Dictat (Nivell IV)
|
Ortografia natural
P.D errors: 27
Ortografia arbitrària
P.D errors: 25
P.D. temps: 7’25”
|
Ortografia natural
P.C. errors: 5
Ortografia arbitrària
P.C. errors: 15
P.C. temps: 40
|
Redactat
|
Ortografia natural
P.D errors: 23
Ortografia arbitrària
P.D errors: 28
P.D. temps: 6’30”
|
Anàlisi dels resultats:
Pel que fa a l’anàlisi
dels resultats de l’apartat de lectura
se’n poden extreure les següents conclusions:
- Pel que fa a la lectura i identificació de lletres, tant majúscules com
minúscules, no comet errors, fet que fa que es trobi en un nivell adequat
respecte la seva edat en número errors. La velocitat és bona.
- En la lectura de síl·labes es troba en
un nivell adequat respecte la seva edat pel que fa al número d’errors i la
velocitat.
- Respecte a la lectura de paraules es troba en un nivell inferior respecte la seva edat
pel que fa a número errors. La
velocitat de lectura és molt lenta.
Comet errors de:
- Vocals àtones,
substitució de lletra i
substitució de paraula.
- En la lectura de text, mostra les mateixes dificultats i errors que trobem en
la lectura de paraules. La velocitat es força adequada.
- Respecte a la Comprensió de textos, es troba en un nivell inferior respecte
la seva edat, i la velocitat és
molt lenta. Per aquest motiu, també s’ha realitzat la comprensió de text
del nivell III on la comprensió és bona però la velocitat de lectura és
lenta.
Pel que fa a la prova d’escriptura en podem extreure diferents resultats:
·
Quan ha de copiar un
text, la velocitat i la precisió de còpia és adequada tenint en compte el barem
de 4t.
· Respecte al redactat, ho escriu tot com un
continu sense posar punts ni comes, i deixant d’explicar informació rellevant
per la comprensió del text. Aquests fets dificulten la seva comprensió. Comet errors d’ortografia arbitrària i de natural.
o
Ortografia arbitrària: substitució de lletra,
omissió lletra, castellanització, unió inadequada.
o
Ortografia natural: omissió d’accent, vocal
àtona, omissió de lletra, substitució de lletra, majúscules.
· Pel que fa al dictat, comet
nombroses faltes d’ortografia:
- Ortografia arbitrària: substitució de lletra, omissió lletra, castellanització, unió inadequada.
- Ortografia natural: omissió d’accent, vocal àtona, omissió de lletra, substitució de lletra.
- En general la cal·ligrafia és comprensible i el traç és bo. Respecta els marges del full.
-
Nivell IV
de lectura corresponent a 4t de primària:
- S'observen símptomes indicadors d'una dificultat en la lectura i l’escriptura.
INVENTARI DE SÍMPTOMES DEL TRASTORN PER DÈFICIT
D’ATENCIÓ AMB HIPERACTIVITAT BASANT EN EL DSM-IV
Segons els ítems contestats pels pares pel que fa a l’aspecte
desatenció, hiperactivitat i impulsivitat els resultats són els següents:
-Desatenció: Sis o
més dels símptomes han persistit durant sis mesos o més amb una intensitat
desadaptativa incoherent amb el nivell de desenvolupament del nen:
Puntuació 15
-Hiperactivitat/
impulsivitat: Sis o més dels símptomes han persistit durant sis mesos o més
amb una intensitat desadaptativa incoherent amb el nivell de desenvolupament
del nen:
Puntuació 10
-Algunes alteracions provocades pels símptomes es presenten
en dos o més ambients (escola, casa, etc): Si
-Han d’existir proves d’un deteriorament significatiu de
l’activitat social, acadèmica o laboral. Si
TEST DE HARRIS (Observació de la lateralitat)
En aquesta prova s’ha
observat el següent:
-
Preferència de mà: dominància de la part
dreta.
-
Preferència peu: dominància de la part
esquerra.
-
Preferència d’ulls: dominància de la part
dreta.
-
Preferència
oïdes: dominància de la part esquerra.
Seguint aquests resultats,
si comparem la preferència de mà i la preferència d’ulls, aquestes són les
mateixes.
EDAH
Aquest test ha estat contestat per la
tutora de .....
ESCALA (Tutora)
|
PUNTUACIÓ TOTAL
|
CENTILS
|
RISC QUE IMPLICA
|
Hiperactivitat/impulsivitat (H)
|
11
|
96
|
Risc elevat
|
Inatenció/ dèficit d’atenció (DA)
|
14
|
98
|
Risc elevat
|
H-DA (la combinació dels dos anteriors)
|
21
|
95
|
Risc elevat
|
Trastorns de conducta (TC)
|
25
|
98
|
Risc elevat
|
S’observa un risc a tenir un dèficit d’atenció amb
hiperactivitat.
PRODISCAT
En
aquest cas, el Prodiscat ha estat contestat per la tutora de ....
S’observa
que hi ha indicadors d’alt risc que podrien suggerir la presència d’una
possible dificultat en la lectura i l’escriptura.
Algunes de les
més rellevants que la tutora ha contestat són:
-
Té dificultats per accedir al lèxic quan parla.
-
La seva lectura és lenta si es compara amb el grup classe.
-
Quan escriu fa moltes faltes d’ortografia.
-
Presenta dificultats de comprensió lectora.
-
Li costa organitzar, estructurar i exposar les idees per escrit.
-
Té poc domini de les taules de multiplicar.
A
més a més, també s’observen altres ítems que indiquen dificultats associades i
que cal tenir-los en compte per una possible intervenció ja que afecta al seu
rendiment acadèmic.
D2.
TEST D’ATENCIÓ
Quantitat de treball
realitzat TOT
|
Parcialment
alterat
|
Equilibri entre la velocitat i la precisió CON
|
Alterat
|
Quantitat de treball
realitzat TA
|
Parcialment
alterat
|
Velocitat de processament, quantitat de treball
realitzat i motivació TR
|
No alterat
|
Errors de comissió C
|
Alterat
|
Errors d’omissió O
|
Parcialment
alterat
|
El
que s’observa en aquest test són els aspectes següents:
-
Quantitat del
treball realitzat (TOT). Mesura el control
atencional i inhibitori i la relació entre la velocitat i la precisió, és a
dir, l’efectivitat total de la prova, on obté una puntuació que equival a un percentil
40 (parcialment alterat). Aquesta ens indica que la quantitat de treball
realitzat i l’atenció es troben per una mica per sota de la mitjana.
- Quantitat de treball realitzat, tenint en compte només els elements rellevants o el nombre d'elements rellevants correctes (TA), el percentil obtingut és de 40 (parcialment alterat), fet que indica una dificultat en la precisió del processament.
- Velocitat de processament, quantitat de treball realitzat i motivació (Nombre total d'elements intentats o TR). Aquest aspecte mesura la productivitat total, l'atenció selectiva i sostinguda i la motivació, on obté un percentil 75 (no alterat), fet que de nou ens indica que el treball realitzat es troba per sobre de la mitjana.
El nombre d'errors de comissió fets, és a dir el nombres de elements irrellevants marcats (C), és una mesura de la precisió del processament i del control inhibitori, de la recerca visual, la minuciositat i la flexibilitat cognitiva. En aquesta obté un percentil 5 (alterat), fet que indica una falta de control inhibitori.
- Nombre d'errors d'omissió fets, és a dir el nombre d’elements rellevants intentats però no marcats (O) és una mesura del control atencional i del compliment d'una regla, de la precisió de la recerca visual i de la qualitat de l'actuació. Obté un percentil 40 ( parcialment alterat), aquesta puntuació indica una falta del control atencional.
Per tant, podem dir, que a partir dels resultats obtinguts en aquesta prova, s’observen dificultats pel que fa a l’atenció i en el control inhibitori i en l’estabilitat atencional, és a dir, que la seva capacitat atencional és inestable passant d’estar concentrada a desatenta amb facilitat.
PROLEC-R
Taula de resultats:
ÍNDEXS PRINCIPALS
|
|||
DESCRIPCIÓ
|
PD
|
CATEGORIA
|
HABILITAT
LECTORA
|
NL
- Nom de lletres
|
100
|
Dificultat
|
Baixa
|
ID
- Igual-Diferent
|
21
|
Dificultat
|
Baixa
|
LP
- Lectura de paraules
|
190
|
Normal
|
Alta
|
LS
- Lectura de pseudoparaules
|
60
|
Normal
|
Mitja
|
EG
- Estructures gramaticals
|
8
|
Dificultat severa
|
|
SP
- Signes de puntuació
|
15
|
Dificultat
|
Baixa
|
CO
- Comprensió d’oracions
|
15
|
Normal
|
|
CT- Comprensió de textos
|
10
|
Dificultat
|
|
CR
- Comprensió oral
|
2
|
Normal
|
ÍNDEXS DE PRECISIÓ
|
||
DESCRIPCIÓ
|
PD
|
CATEGORIA
|
NL-P Nom de lletres
|
19
|
Possible dificultat
|
ID-P Igual-Diferent
|
20
|
Normal
|
LP-P Lectura de paraules
|
38
|
Dificultat
|
LS-P Lectura de pseudoparaules
|
34
|
Possible dificultat
|
SP-P Signes de puntuació
|
10
|
Normal
|
ÍNDEXS DE VELOCITAT
|
||
DESCRIPCIÓ
|
PD
|
CATEGORIA
|
NL-V Nom de lletres
|
18
|
Normal
|
ID-V Igual-Diferent
|
94
|
Molt lent
|
LP-V Lectura de paraules
|
20
|
Ràpid
|
LS-V Lectura de pseudoparaules
|
57
|
Normal
|
SP-V Signes de puntuació
|
65
|
Molt lent
|
Anàlisi dels resultats:
Pel que fa a l’anàlisi dels resultats de l’apartat de lectura se’n poden extreure les
següents conclusions:
- Pel que fa a la lectura i identificació de lletres, comet errors, tot i que
la velocitat és normal.
- Respecte a la lectura de paraules es troba en un nivell adequat respecte la seva edat pel
que fa a número errors i la velocitat.
- Respecte a la lectura de pseudoparaules s‘observa que poden haver-hi dificultats, tot i
que la velocitat és normal.
- Alhora d’identificar dues paraules com a iguals o diferents, es troba en un
nivell normal respecte la seva edat pel que fa a número errors encara que
la velocitat és molt lenta.
- En la lectura de text no respecta les pauses (punts i comes) i és molt lenta a
l’hora de llegir.
- Pel que fa a la comprensió
d’oracions no mostra
dificultats.
- Pel que a la comprensió de textos, es detecten dificultats de comprensió.
- Pel que fa a la comprensió
oral, no mostra dificultats a l’hora de comprendre el text.
CARAS
En una
escala de 1 a 99 els resultats obtinguts a partir de la comparació amb els
individus del seu grup d’edat és troba en el percentil 50, fet que ens
indica que es troba dins de la normalitat. Aquesta puntuació no indica dificultats
pel que fa al manteniment de l'atenció.
Es tracta d’una prova de tres minuts de durada amb la qual cosa els seus resultats avaluen l’atenció sostinguda durant un breu període de temps.
Es tracta d’una prova de tres minuts de durada amb la qual cosa els seus resultats avaluen l’atenció sostinguda durant un breu període de temps.
RESUM FINAL I
CONCLUSIONS:
L’avaluació
realitzada ...... és extensa i consta de diverses proves, les quals permeten
corroborar unes amb les altres els resultats obtinguts. En aquest cas tots els
resultats són coherents, i per tant, permeten afirmar varis aspectes que cal
treballar per a un desenvolupament satisfactori en tots els àmbits de la seva
vida, sobretot pel que fa a l’aprenentatge.
Pel
que fa a l’avaluació de les seves capacitats podem concloure que aquestes es
troben dins de la mitjana excepte la comprensió verbal, que es troba per sobre del
que s’esperaria per la seva edat.
A partir de les proves que valoren la capacitat d’atenció
i concentració, la impulsivitat i també la hiperactivitat podem dir que es
detecten dificultats pel que fa a l’atenció i el control inhibitori. A més a més, tant l’escola com els pares detecten
símptomes relacionats amb dificultats pel que fa a l’aspecte atencional. Així com, en les proves realitzades per ella
mateixa.
En referència a la lectura, es detecten moltes
dificultats, tant en el nombre d’errors com en la velocitat i habilitat lectora
(que són molt baixes). Aspectes que fan que la seva comprensió de textos no
sigui l’adequada.
Pel que fa a l’escriptura, s’observen moltes faltes tant
d’ortografia natural com d’ortografia arbitrària. A més, a l’hora de redactar
un text ho fa tot seguit i per tant hi ha una manca de coherència i cohesió. També, s’observen dificultats en la còpia fruit
d’una manca d’atenció.
En resum, podem concloure que els resultats
obtinguts són compatibles amb un trastorn d’adquisició de la lectoescriptura
(dislèxia) en comorbiditat d’un trastorn
per dèficit d’atenció.
RECOMANACIONS
·
Entrenament en la lectura mitjançant el mètode Glifing.
·
Reeducació psicopedagògica per treballar la lectura i l’escriptura
per tal de compensar les seves dificultats i dotar d’estratègies per aconseguir
un aprenentatge significatiu i satisfactori.
·
Proporcionar des de casa un ambient relaxat, de confiança i
comprensió.
·
Fomentar un bon hàbit d’estudi: horaris, organització,
constància,… i proporcionar un suport en la realització de les tasques escolars
i l’estudi.
·
Es recomana aplicar les mateixes adaptacions que es proposen pel
centre escolar.
RECOMANACIONS
PEL CENTRE EDUCATIU
·
No penalitzar totes les faltes d’ortografia en funció de les
faltes que ella mateixa és capaç de corregir-se i les que no.
·
Participació en desdoblaments, grups de suport, etc. Dins del
centre educatiu.
·
Prioritzar els continguts dels escrits vers la forma.
·
Si cal, donar-li més temps per realitzar els controls/exàmens.
Donat que necessita més temps per entendre els textos i els enunciats.
·
Donar un suport d’apunts fotocopiats. El fet que tingui un resum
dels continguts treballats li facilita poder repassar-los a casa i aclarir
dubtes.
·
Les tasques que són molt llargues haurien d’estar fragmentades.
·
Donar-li la possibilitat de fer preguntes durant els exàmens
sempre que no facin referència al contingut només per aclarir dubtes en
referència a l’enunciat.
·
Ús del material visual donat que és una altra via per tal
d’assimilar la informació que li serà útil com a reforç del que té per escrit.
·
Adaptació metodològica en l’avaluació (enunciats curts,
subratllats, exàmens tipus test o amb pregunta senzilla, exercicis de
relacionar conceptes bàsics, exercicis orals, etc.)
·
Cal que les comprensions lectores siguin adaptades al temps el
qual disposa ja que sinó no les podrà acabar.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada