Informe Ssaps


NOM:
DATA DE NAIXEMENT:
DATA DE L’INFORME:
AVALUADORA:  

OBJECTIU DE L’INFORME:

Fer una valoració de les habilitats i dificultats que presenta ......i establir un diagnòstic i un tractament, si s’escau.

PROVES I PROCEDIMENTS ADMINISTRATS:

WISC –IV: Aquesta prova constitueix un escala d’avaluació de la capacitat intel·lectual que cobreix el rang de les edats de 6 anys fins als 16 anys.  Inclou l’exploració de 4 àrees bàsiques:
Comprensió verbal:  Representa la capacitat de raonar amb informació prèviament apresa. Fa referència  a la comprensió verbal però també es relaciona amb la comprensió auditiva, la memòria, la capacitat de distingir  entre característiques essencials i secundàries, l’expressió verbal, la capacitat d’aprenentatge, el nivell de desenvolupament del llenguatge, la maduresa, els judicis socials i el sentit comú entre d’altres. Aquest índex depèn de l’exposició de l’individu a experiències formals, informals i també als mitjans de comunicació ja que també és una mesura del coneixement cultural i de la capacitat per recordar la informació del seu entorn.
Raonament perceptiu: Representa la capacitat d’utilitzar conceptes abstractes, normes, generalitzacions i relacions lògiques. També és una mesura del processament espacial de la informació i de la integració visual i motora d’aquesta.  Implica conceptes com la capacitat d’analitzar i sintetitzar estímuls visuals abstractes, l’organització i percepció visuals, la formació de conceptes no verbals, el processament simultani, concentració, reconeixement visual de les característiques essencials d’un objecte, entre d’altres.
Memòria de treball: És una mesura de la memòria a curt termini i representa la capacitat de l’individu per retenir temporalment a la memòria certa informació, treballar i operar amb ella i generar un resultat. La memòria de treball implica atenció, concentració, control mental i raonament. S’han tingut en compte aspectes com la imaginació, el raonament numèric i la velocitat de processament.
Velocitat de processament: És una mesura de la capacitat de l’individu per realitzar tasques simples. Inclou la velocitat de processament de la informació, la percepció visual, la capacitat d’aprenentatge, l’atenció, la motivació i la discriminació visual entre d’altres.
Els resultats de cada subtest es puntuen d’una forma individual i s’expressen en Puntuacions Escalars, corresponent les puntuacions entre 8 i 11 a un nivell mig.

INVENTARI DE SÍMPTOMES DEL TRASTORN PER DÈFICIT D’ATENCIÓ AMB HIPERACTIVITAT BASANT EN EL DSM-IV: Es tracta d’un inventari realitzat a partir dels símptomes que conformen el trastorn a partir de la classificació DSM-IV. El contesten els pares.

TEST DE HARRIS (Observació de la lateralitat): es un test que avalua la predilecció dels infants per usar amb més freqüència el costat dret o esquerre del seu cos. La prova es porta a terme en nens d’entre 7 i 9 anys.

PRODISCAT: Protocol de detecció i actuació en la dislèxia en l’àmbit educatiu. Està publicat per Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Elaborat pel Col·legi de Logopedes de Catalunya.

PROLEC-R: El PROLEC és una bateria que permet explorar cadascun del processos que intervenen en la lectura. Es centra en els processos que intervenen en la comprensió del material escrit: identificació de lletres, reconeixement de paraules, processos sintàctics i processos semàntics.
TALEC: El Talec és una prova dirigida a nens i nenes que es troben en l’edat d’adquisició del procés lector i escriptor, i per tant, pretén avaluar el domini de la lectoescriptura i extreure’n un diagnòstic sobre el seu nivell. Consta de dues parts, per una banda avalua la lectura i l’altra l’escriptura en un moment en concret del procés d’adquisició d’aquestes.
  
D2: És un test que avalua l’atenció selectiva. Mesura la velocitat de processament, el seguiment d’unes instruccions i l’execució en la discriminació d’estímuls visuals similars.

CARAS: Es tracta d’un test de percepció de diferències que avalua l’atenció. Consisteix en percebre ràpidament unes diferències en unes seqüències ordenades.

EDAH: Es tracta d’una prova que permet fer una primera avaluació del trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat (TDAH) a infant de 6 a 12 anys.

RESULTATS DE LES PROVES:

WISC-IV
La interpretació dels resultats continguda en el present informe està basada en el mètode proposat per Flanagan i Kaufman en el llibre Claus per a l'avaluació amb el WISC - IV ( TEA Edicions, 2006 ) . Aquest mètode utilitza un sistema d'assignació de categories descriptives en funció de la puntuació obtinguda , tal com es resumeix en la taula següent:


PUNTUACIÓ CI
CATEGORIA
Límits
131 i més
Superior
16% de la població
116 a 130
Alt
85 a 115
Mig
68% de la població
70 a 84
Baix
16% de la població
69 i menys
Inferior


Puntuacions obtingues per.....


CI TOTAL
CV
RP
MT
VP
111
126
95
93
115
Mig-No avaluable
Alt
Mig
Mig
Mig


CIT (No-avaluable): El Quocient intel·lectual Total no es pot avaluar, doncs presenta massa variabilitat entre els resultats dels quatre índexs que el composen (més de 20 punts en alguns d’ells). No obstant, de manera orientativa i interpretant-la amb la màxima precaució, es pot dir que la seva puntuació seria de 111 i per tant, es trobaria dins del rang qualificat com a mig en comparació amb el grup de nois i noies de la seva mateixa edat.

CV-COMPRENSIÓ VERBAL (126): Aquest índex depèn de l’exposició de....a experiències formals, informals i als mitjans de comunicació. També és una mesura de la capacitat per a recordar la informació del seu entorn.  Se situa en un rang alt respecte als nens i nenes de la franja de la seva edat.

Subtests:
Semblances: Comprensió de relacions entre conceptes, pensament abstracte i                                       associatiu. Puntuació escalar: 11
Vocabulari: Formació de conceptes, expressió verbal i nivell de desenvolupament del llenguatge. Puntuació escalar: 18
Comprensió: Raonament verbal, judici pràctic i  social i desenvolupament de l’experiència.
Puntuació escalar: 15

RP-RAONAMENT PERCEPTIU (95): Representa la capacitat per a usar conceptes abstractes, normes, generalitzacions i relacions lògiques. Se situa en un rang mig.
Subtests:
Cubs: Raonament  espacial, organització, percepció visual i coordinació visomotora.
Puntuació escalar: 11
Conceptes: Aptitud de raonament abstracte i formació de categories.
Puntuació escalar: 11
Matrius: Processament de la informació visual i raonament analògic i serial.
Puntuació escalar: 6

MT-MEMÒRIA DE TREBALL (93): És una mesura de la memòria a curt termini i representa la capacitat de .... per a retenir temporalment certa informació, treballar i operar amb ella i generar un resultat. Se situa en un punt mig respecte dels nens i nenes de la seva franja d’edat.
Subtests:
Dígits: Memòria auditiva a curt termini, capacitat de seguir una seqüència, atenció i concentració.
Puntuació escalar: 10
Lletres i números: Formació de seqüències, ús de la informació mentalment, atenció, memòria auditiva a curt termini i imaginació visual i espacial.
Puntuació escalar: 8      
VP-VELOCITAT DE PROCESSAMENT (115): És una mesura de la capacitat per a realitzar tasques simples. Inclou la velocitat de processament de la informació, la percepció visual, la capacitat d’aprenentatge, l’atenció, la motivació i la discriminació visual entre d’altres.  La puntuació obtinguda .....  en aquesta capacitat se situa en un rang mig respecte al del seu grup de referència.
Subtests:
Claus: Memòria a curt termini, capacitat d’aprenentatge, coordinació visual i manual, flexibilitat cognitiva, atenció i motivació. 
Puntuació escalar: 12
Cerca de símbols: Capacitat de processament, discriminació visual, coordinació visomotora, concentració i memòria visual.
Puntuació escalar: 13

TALEC

Taula de resultats:

Prova
Puntuació directa
Percentil
Lectura de lletres (Nivell IV)
P.D errors: 5
P.D. temps: 0’38”
P.C. errors: 10
P.C. temps: 85
Lectura de síl·labes (Nivell IV)
P.D errors: 1
P.D. temps: 0’14”
P.C. errors: 80
P.C. temps: 96
Lectura de paraules(Nivell IV)
P.D errors: 9
P.D. temps: 0’48”
P.C. errors: 20
P.C. temps: 95
Lectura de text (Nivell IV)
P.D errors: 17
P.D. temps: 1’18”
P.C. errors: 5
P.C. temps: 45
Comprensió lectora
(Nivell III)
P.D encerts: 6’5
P.D. temps: 1’04”
P.C. encerts: 90
P.C. temps: 25
Comprensió lectora
(Nivell IV)
P.D encerts: 1
P.D. temps: 3’14”
P.C. encerts: 10
P.C. temps: <1
Còpia (Nivell IV)
P.D errors:  2
P.D. temps: 4’07”
P.C. errors: 30
P.C. temps: 65
Dictat (Nivell IV)
Ortografia natural
P.D errors: 27
Ortografia arbitrària
P.D errors: 25

P.D. temps: 7’25”
Ortografia natural
P.C. errors: 5
Ortografia arbitrària
P.C. errors: 15

P.C. temps: 40
Redactat
Ortografia natural
P.D errors: 23
Ortografia arbitrària
P.D errors: 28
P.D. temps: 6’30”


Anàlisi dels resultats:
Pel que fa a l’anàlisi dels resultats de l’apartat de lectura se’n poden extreure les següents conclusions:

  • Pel que fa a la lectura i identificació de lletres, tant majúscules com minúscules, no comet errors, fet que fa que es trobi en un nivell adequat respecte la seva edat en número errors. La velocitat és bona.
  • En la lectura de síl·labes es troba en un nivell adequat respecte la seva edat pel que fa al número d’errors i la velocitat.
  • Respecte a la lectura de paraules es troba en un nivell inferior respecte la seva edat pel que fa a número errors.  La velocitat de lectura és molt lenta.
Comet errors de:
    • Vocals àtones, substitució de  lletra i substitució de paraula.
  • En la lectura de text, mostra les mateixes dificultats i errors que trobem en la lectura de paraules. La velocitat es força adequada.
  • Respecte a la Comprensió de textos, es troba en un nivell inferior respecte la seva edat, i la  velocitat és molt lenta. Per aquest motiu, també s’ha realitzat la comprensió de text del nivell III on la comprensió és bona però la velocitat de lectura és lenta.
Pel que fa a la prova d’escriptura en podem extreure diferents resultats:
·         Quan ha de copiar un text, la velocitat i la precisió de còpia és adequada tenint en compte el barem de 4t. 
·      Respecte al redactat, ho escriu tot com un continu sense posar punts ni comes, i deixant d’explicar informació rellevant per la comprensió del text. Aquests fets dificulten la seva comprensió. Comet  errors d’ortografia arbitrària i de natural. 
o   Ortografia arbitrària: substitució de lletra, omissió lletra, castellanització, unió inadequada.
o   Ortografia natural: omissió d’accent, vocal àtona, omissió de lletra, substitució de lletra, majúscules.
·      Pel que fa al dictat, comet nombroses faltes d’ortografia:
    • Ortografia arbitrària: substitució de lletra, omissió lletra, castellanització, unió inadequada.
    • Ortografia natural: omissió d’accent, vocal àtona, omissió de lletra, substitució de lletra.
  •  En general la cal·ligrafia és comprensible i el traç és bo. Respecta els marges del full.
Un cop analitzats els resultats obtinguts podem concloure:
-     
    Nivell IV de lectura corresponent a 4t de primària: 
-          S'observen símptomes indicadors d'una dificultat en la lectura i l’escriptura.

INVENTARI DE SÍMPTOMES DEL TRASTORN PER DÈFICIT D’ATENCIÓ AMB HIPERACTIVITAT BASANT EN EL DSM-IV
Segons els ítems contestats pels pares pel que fa a l’aspecte desatenció, hiperactivitat i impulsivitat els resultats són els següents:
-Desatenció: Sis o més dels símptomes han persistit durant sis mesos o més amb una intensitat desadaptativa incoherent amb el nivell de desenvolupament del nen:
Puntuació 15
-Hiperactivitat/ impulsivitat: Sis o més dels símptomes han persistit durant sis mesos o més amb una intensitat desadaptativa incoherent amb el nivell de desenvolupament del nen:
Puntuació 10
-Algunes alteracions provocades pels símptomes es presenten en dos o més ambients (escola, casa, etc): Si
-Han d’existir proves d’un deteriorament significatiu de l’activitat social, acadèmica o laboral. Si

TEST DE HARRIS (Observació de la lateralitat)
En aquesta prova s’ha observat el següent:
-          Preferència de mà: dominància de la part dreta.
-          Preferència peu: dominància de la part esquerra.
-          Preferència d’ulls: dominància de la part dreta.
-          Preferència  oïdes: dominància de la part esquerra.
Seguint aquests resultats, si comparem la preferència de mà i la preferència d’ulls, aquestes són les mateixes. 

EDAH
Aquest test ha estat contestat per la tutora de .....
ESCALA (Tutora)
PUNTUACIÓ TOTAL
CENTILS
RISC QUE IMPLICA
Hiperactivitat/impulsivitat (H)
11
96
Risc elevat
Inatenció/ dèficit d’atenció (DA)
14
98
Risc elevat
H-DA (la combinació dels dos anteriors)
21
95
Risc elevat
Trastorns de conducta (TC)
25
98
Risc elevat
S’observa un risc a tenir un dèficit d’atenció amb hiperactivitat.

PRODISCAT
En aquest cas, el Prodiscat ha estat contestat per la tutora de ....
S’observa que hi ha indicadors d’alt risc que podrien suggerir la presència d’una possible dificultat en la lectura i l’escriptura.
  
Algunes de les més rellevants que la tutora ha contestat són:
-          Té dificultats per accedir al lèxic quan parla.
-          La seva lectura és lenta si es compara amb el grup classe.
-          Quan escriu fa moltes faltes d’ortografia.
-          Presenta dificultats de comprensió lectora.
-          Li costa organitzar, estructurar i exposar les idees per escrit.
-          Té poc domini de les taules de multiplicar.
A més a més, també s’observen altres ítems que indiquen dificultats associades i que cal tenir-los en compte per una possible intervenció ja que afecta al seu rendiment acadèmic.

D2. TEST D’ATENCIÓ
Quantitat de treball realitzat TOT
Parcialment alterat
Equilibri entre la velocitat i la precisió CON
Alterat
Quantitat de treball realitzat TA
Parcialment alterat
Velocitat de processament, quantitat de treball realitzat i motivació TR
No alterat
Errors de comissió C
Alterat
Errors d’omissió O
Parcialment alterat

El que s’observa en aquest test són els aspectes següents:
-        Quantitat del treball realitzat (TOT). Mesura el control atencional i inhibitori i la relació entre la velocitat i la precisió, és a dir, l’efectivitat total de la prova, on obté una puntuació que equival a un percentil 40 (parcialment alterat). Aquesta ens indica que la quantitat de treball realitzat i l’atenció es troben per una mica per sota de la mitjana.

- Equilibri entre la velocitat i la precisió en l'actuació, és a dir, l’índex de concentració (CON), on obté un percentil de 20 (alterat), un valor baix pel que fa a aquest aspecte, fet que ens indica un desequilibri entre la velocitat i la precisió.


- Quantitat de treball realitzat, tenint en compte només els elements rellevants o el nombre d'elements rellevants correctes (TA), el percentil obtingut és de 40 (parcialment alterat), fet que indica una dificultat en la precisió del processament.


- Velocitat de processament, quantitat de treball realitzat i motivació (Nombre total d'elements intentats o TR). Aquest aspecte mesura la productivitat total, l'atenció selectiva i sostinguda i la motivació, on obté un percentil 75 (no alterat), fet que de nou ens indica que el treball realitzat es troba per sobre de la mitjana.

El nombre d'errors de comissió fets, és a dir el nombres de elements irrellevants marcats (C), és una mesura de la precisió del processament i del control inhibitori, de la recerca visual, la minuciositat i la flexibilitat cognitiva. En aquesta obté un percentil 5 (alterat), fet que indica una falta de control inhibitori.


- Nombre d'errors d'omissió fets, és a dir el nombre d’elements rellevants intentats però no marcats (O) és una mesura del control atencional i del compliment d'una regla, de la precisió de la recerca visual i de la qualitat de l'actuació. Obté un percentil 40 ( parcialment alterat), aquesta puntuació indica una falta del control atencional.


Per tant, podem dir, que a partir dels resultats obtinguts en aquesta prova, s’observen dificultats pel que fa a l’atenció i en el control inhibitori i en l’estabilitat atencional, és a dir, que la seva capacitat atencional és inestable passant d’estar concentrada a desatenta amb facilitat.


PROLEC-R

Taula de resultats: 

ÍNDEXS PRINCIPALS
DESCRIPCIÓ
PD
CATEGORIA
HABILITAT
LECTORA
NL - Nom de lletres
100
Dificultat
Baixa
ID -  Igual-Diferent
21
Dificultat
Baixa
LP -  Lectura de paraules
190
Normal
Alta
LS -  Lectura de pseudoparaules
60
Normal
Mitja
EG - Estructures gramaticals
8
Dificultat severa

SP - Signes de puntuació
15
Dificultat
Baixa
CO - Comprensió d’oracions
15
Normal

CT-  Comprensió de textos
10
Dificultat
CR - Comprensió oral
2
Normal

ÍNDEXS DE PRECISIÓ
DESCRIPCIÓ
PD
CATEGORIA
NL-P  Nom de lletres
19
Possible dificultat
ID-P   Igual-Diferent
20
Normal
LP-P   Lectura de paraules
38
Dificultat
LS-P   Lectura de pseudoparaules
34
Possible dificultat
SP-P   Signes de puntuació
10
Normal

ÍNDEXS DE VELOCITAT
DESCRIPCIÓ
PD
CATEGORIA
NL-V   Nom de lletres
18
Normal
ID-V    Igual-Diferent
94
Molt lent
LP-V   Lectura de paraules
20
Ràpid
LS-V   Lectura de pseudoparaules
57
Normal
SP-V  Signes de puntuació
65
Molt lent

Anàlisi dels resultats:
Pel que fa a l’anàlisi dels resultats de l’apartat de lectura se’n poden extreure les següents conclusions:
  • Pel que fa a la lectura i identificació de lletres, comet errors, tot i que la velocitat és normal.



  • Respecte a la lectura de paraules es troba en un nivell adequat respecte la seva edat pel que fa a número errors i la velocitat.
  • Respecte a la lectura de pseudoparaules s‘observa que poden haver-hi dificultats, tot i que la  velocitat és normal.
  • Alhora d’identificar dues paraules com a iguals o diferents, es troba en un nivell normal respecte la seva edat pel que fa a número errors encara que la  velocitat és molt lenta.
  • En la lectura de text no respecta les pauses (punts i comes) i és molt lenta a l’hora de llegir.
  • Pel que fa a la comprensió d’oracions no mostra dificultats.
  • Pel que a la comprensió  de textos, es detecten dificultats de comprensió.
  • Pel que fa a la comprensió oral, no mostra dificultats a l’hora de comprendre el text.
                          
CARAS
En una escala de 1 a 99 els resultats obtinguts a partir de la comparació amb els individus del seu grup d’edat és troba en el percentil 50, fet que ens indica que es troba dins de la normalitat. Aquesta puntuació no indica dificultats pel que fa al manteniment de l'atenció.
Es tracta d’una prova de tres minuts de durada amb la qual cosa els seus resultats avaluen l’atenció sostinguda durant un breu període de temps.
  
RESUM FINAL I CONCLUSIONS:
L’avaluació realitzada ...... és extensa i consta de diverses proves, les quals permeten corroborar unes amb les altres els resultats obtinguts. En aquest cas tots els resultats són coherents, i per tant, permeten afirmar varis aspectes que cal treballar per a un desenvolupament satisfactori en tots els àmbits de la seva vida, sobretot pel que fa a l’aprenentatge.
Pel que fa a l’avaluació de les seves capacitats podem concloure que aquestes es troben dins de la mitjana excepte la comprensió verbal, que es troba per sobre del que s’esperaria per la seva edat.
A partir de les proves que valoren la capacitat d’atenció i concentració, la impulsivitat i també la hiperactivitat podem dir que es detecten dificultats pel que fa a l’atenció i el control inhibitori. A més a més, tant l’escola com els pares detecten símptomes relacionats amb dificultats pel que fa a l’aspecte atencional.  Així com, en les proves realitzades per ella mateixa.
En referència a la lectura, es detecten moltes dificultats, tant en el nombre d’errors com en la velocitat i habilitat lectora (que són molt baixes). Aspectes que fan que la seva comprensió de textos no sigui l’adequada.  
Pel que fa a l’escriptura, s’observen moltes faltes tant d’ortografia natural com d’ortografia arbitrària. A més, a l’hora de redactar un text ho fa tot seguit i per tant hi ha una manca de coherència i cohesió. També, s’observen dificultats en la còpia fruit d’una manca d’atenció.
En resum, podem concloure que els resultats obtinguts són compatibles amb un trastorn d’adquisició de la lectoescriptura (dislèxia) en comorbiditat  d’un trastorn per dèficit d’atenció.

RECOMANACIONS
·         Entrenament en la lectura mitjançant el mètode Glifing.
·         Reeducació psicopedagògica per treballar la lectura i l’escriptura per tal de compensar les seves dificultats i dotar d’estratègies per aconseguir un aprenentatge significatiu i satisfactori.


·         Proporcionar des de casa un ambient relaxat, de confiança i comprensió.
·         Fomentar un bon hàbit d’estudi: horaris, organització, constància,… i proporcionar un suport en la realització de les tasques escolars i l’estudi.
·         Es recomana aplicar les mateixes adaptacions que es proposen pel centre escolar.


RECOMANACIONS PEL CENTRE EDUCATIU
·         No penalitzar totes les faltes d’ortografia en funció de les faltes que ella mateixa és capaç de corregir-se i les que no.
·         Participació en desdoblaments, grups de suport, etc. Dins del centre educatiu.
·         Prioritzar els continguts dels escrits vers la forma.
·         Si cal, donar-li més temps per realitzar els controls/exàmens. Donat que necessita més temps per entendre els textos i els enunciats.
·         Donar un suport d’apunts fotocopiats. El fet que tingui un resum dels continguts treballats li facilita poder repassar-los a casa i aclarir dubtes.
·         Les tasques que són molt llargues haurien d’estar fragmentades.
·         Donar-li la possibilitat de fer preguntes durant els exàmens sempre que no facin referència al contingut només per aclarir dubtes en referència a l’enunciat.
·         Ús del material visual donat que és una altra via per tal d’assimilar la informació que li serà útil com a reforç del que té per escrit.
·         Adaptació metodològica en l’avaluació (enunciats curts, subratllats, exàmens tipus test o amb pregunta senzilla, exercicis de relacionar conceptes bàsics, exercicis orals, etc.)
·         Cal que les comprensions lectores siguin adaptades al temps el qual disposa ja que sinó no les podrà acabar.


 A Sant Sadurní d’Anoia, ....


Comentaris