Proposta d'informe

Des del centre Ssaps estan aprofitant la introducció del WISC-V per modificar l'informe, no tant en estructura sinó en el contingut. Com ja vaig comentar en l'entrada que vaig dedicar al WISC-IV, una de les feines que he elaborat aquests dies és elaborar una taula on es pugui veure de manera visual els resultats obtinguts en la bateria de proves del WISC-V.

Més enllà d'això i una vegada analitzada l'estructura de l'informe faig una proposta de millora de l'informe psicopedagògic.

Primer de tot dir que aquesta proposta neix del meu anàlisi dels informes vists fins ara. Segurament ometo aspectes importants degut a la meva poca experiència. A tall personal penso que l'informe del centre Ssaps, així com la majoria d'informes, que m'han arribat  com a mestre, de centres de psicopedagogia són millorables. A continuació exposo una sèrie d'arguments per defensar la meva posició:
  • Els informes tenen com a un dels seus objectius principals informar a centres i famílies. Penso que si aquest informe és per informar a escola i família haurien de ser menys densos. M'he trobat amb informes de 10 i 12 pàgines a les mans. Feixuc de llegir. Per tant, l'informe no pot tenir tantes pàgines i a de ser molt més àgil de llegir i entendre.
  • A nivell d'estructura, penso que és correcte, no cal afegir-hi ni treure res.
  • Per mi el més important d'un informe psicopedagògic no és tant diagnosticar si no trobar l'origen de les dificultats d'aprenentatge associades a la dislèxia, TDA i TDA-H. És per aquest motiu que els aspectes que trobo més importants són: Resultats de les proves, resum final i les conclusions i finalment, les orientacions a l'escola i la família.
    • Resultats de les proves: De manera molt visual trobar la manera que els destinataris observin les dificultats més importants que apareixen en les proves, i centrar-nos en aquestes. Si cal comparar-les amb els punts forts.
    • Resum final i conclusions: L'anàlisi dels resultats obtinguts combinats entre diferents tests i proves, l'observació del subjecte en diferents contexts i la informació prèvia obtinguda, ens ha d'ajudar a trobar una tendència, una manera d'explicar les dificultats d'aprenentatge d'aquest alumne. Com a part final parlar sempre de "els resultats combinats podrien explicar-se per..., els resultats obtinguts en les diferents proves són compatibles amb..., etc.". D'aquesta manera evitem posar etiquetes.
    • Orientacions: Com a mestre penso que és la part més important. Com ho fem perquè les dificultats d'aprenentatge associades a la dislèxia o al TDA, TDA-H no siguin un obstacle perquè el subjecte pugui aprendre. Aquí entra el fet de donar bones orientacions, que no només siguin genèriques sinó que estiguin pensades, també per aquell subjecte, les seves necessitats i les seves dificultats. Les orientacions que podem trobar als materials per a l'atenció a la diversitat (TDAH i dislèxia) del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya estan molt bé. Cal contextualitzar-les a l'individu del subjecte.
  • Pels destinataris de l'informe no li fa falta explicar a fons cada prova, si ho necessiten el psicopedagog ho pot fer, tant els mestres o la família.
  • Un aspecte que trobo important fer el retorn de l'informe, no només a mestres i família sinó també al subjecte. Considero que és important que el subjecte sigui conscient de les seves dificultats. A més cal explicar-li perquè ha fet aquelles proves, perquè se l'ha separat de l'aula o bé perquè ha anat a un centre a fer-les.
Seguidament faig una proposta d'informe de dificultats d'aprenentatge en lectoescriptura i d'atenció.




Comentaris